Curs de Pedagogia llibertària 2026
Del 15 de gener al 26 de febrer de 2026
Inscripcions
Inscripció normal 85 €
Inscripció solidària 100€
Places becades a 0€ [consultar disponibilitat a: info@upa.cat]
Procés d’inscripció
1. Omple el formulari amb les teves dades
2. Ingresa la quantitat de la teva inscripció al número de compte corrent ES5330250011791400132658 (Caixa d’Enginyers)
2. Envia a info@upa.cat el justificant de l’ingrés, i procedirem a matricular-te en el curs.
Passat, present i futur de la pedagogia llibertària
L’activitat es planteja com un debat sobre les transformacions educatives actuals des d’una perspectiva crítica i a partir de les aportacions i experiències passades i actuals vinculades a la pedagogia llibertària. Es començarà per fer una presentació del pensament anarquista i el seu desplegament a Catalunya, a finals i principis del segle passat. Després s’analitzaran les experiències pedagògiques de Francesc Ferrer i Guàrdia i la xarxa d’escoles racionalistes, destacant les seves influencies en altres països. Es continuarà el curs amb l’explicació del que va significar el Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU), a l’any 1936, i les transformacions educatives i noves experiències dels anys 70. Per últim, es presentaran projectes educatius actuals que es vinculen al pensament llibertari i que aporten reflexions claus pel debat educatiu actual, travessat per l’hegemonia neoliberal i farcit d’actors, discursos i innovacions de dubtosos interessos.
Coordinació: Albert Torrent i Font, Maria Ribera. Col·lectiu La Pinya, Pedagogies llibertàries
Totes les sessions es realitzaran a la de 18 a 20h. Carrer de
Sessió 1. Presentació del curs / Educació i anarquisme al s. XIX i XX a Catalunya: de Ferrer i Guàrdia al CENU
Amb Albert Torrent i Valeria Giacomoni
Dijous 15 de gener de 2026 de 18h a 20h a la
Francesc Ferrer i Guàrdia fou el gran artífex de la pedagogia llibertària de principis de s. XX a Catalunya i una figura clau del pensament i moviment anarquista. L’Escola Moderna es va convertir en un referent internacional i el seu tancament i l’assassinat del seu fundador van impulsar encara més un moviment pedagògic que marcaria la història de l’educació a Catalunya durant el primer terç del s. XX. La creació del CENU culmina aquest moviment generalitzant uns principis educatius que subvertien un panorama escolar segregador, autoritari i dogmàtic en mans de l’església. En aquesta sessió abordarem la figura de Ferrer i Guàrdia, els principis pedagògics que defensava, les conseqüències de la seva proposta, i el sentit i la rellevància del CENU.
Sessió 2. Un recorregut per l’anarquisme al s. XX i XXI.
Amb Maria Ribera i Albert Torrent
Dijous 22 de gener de 2026 de 18h a 20h a la
Les idees i valors llibertaris teoritzats per Bakunin, Kropotkin, etc. van a arribar a Espanya el 1868 de la mà de Giuseppe Fanelli, un delegat de la I Internacional, i van arrelar amb força especialment a Catalunya durant el primer terç de s. XX. En aquesta sessió s’analitzaran les característiques i aspiracions d’aquest moviment, així com el seu desenvolupament i vigència durant la segona meitat del s. XX i XXI en tant que inspiradors de les propostes educatives que abordarem al llarg del curs.
Sessió 3. Experiències actuals a Catalunya: Arcàdia.
Amb Membres del col·lectiu Arcàdia
Dijous 29 de gener de 2026 de 18h a 20h a la
Tot i que les experiències dels anys 70 son poques i no tenen continuïtat, a principis dels anys 2000 un nou impuls de canvi educatiu reneix a Catalunya. Les successives reformes educatives de signe neoliberal dels anys noranta han sotmès l’escola a les formes més tradicionals fent despertar una nova voluntat per transformar el panorama educatiu. Després d’anys de formació i de vincles amb referents de la pedagogia llibertària europea, es crea a Can Batlló (Barcelona) un projecte vinculat als moviments socials, amb vocació transformadora i amb una clara identitat política: Arcàdia. Algunes de les persones impulsores explicaran el projecte des d’una perspectiva pràctica i dinàmica.
Sessió 4. Experiències actuals a Catalunya: Follets del bosc, Pedagogia del risc.
Amb membres de Follets del Bosc
Dijous 5 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la
Follets del bosc és un projecte educatiu situat al Baix Montseny que recull i actualitza les propostes d’escola de bosc nascudes a principis de s. XX a Europa i, en particular a Catalunya. Amb un enfocament comunitari i entenent la necessitat de construir l’ésser humà amb, des de i en la natura, Follets del Bosc desenvolupa una proposta certament única en el panorama educatiu de Catalunya amb comptades excepcions. La presentació d’aquest projecte i tot el que l’envolta per part d’algunes de les seves integrants, obrirà possibilitats per a re-imaginar el fenomen educatiu avui des d’una òptica pròpiament llibertària.
Sessió 5. Debat a partir de l’experiència de la Pinya recollida al llibre “La Pinya: història i reflexions d’un col·lectiu d’autogestió educativa”
Amb Albert Torrent
Dijous 12 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la
Enmig d’un incipient moviment heterogeni, sovint elitista, es crea al inici de 2000 a Barcelona un projecte vinculat als moviments socials, amb vocació transformadora i amb una clara identitat política: La Pinya. Després de 18 anys recull en un llibre la seva experiència amb la voluntat de compartir els aprenentatges, debats i reflexions que l’han configurat i que poden servir per a la creació i millora d’altres projectes. A partir de textos proposats per les coordinadores del curs i del llibre, es farà un debat i reflexió col·lectiva sobre educació actual des d’una perspectiva llibertària.
Sessió 6. Pedagogia llibertària i educació actual: un debat amb perspectiva internacional.
Amb Albert Torrent i Maria Menegaki
Dijous 19 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la
Hi ha projectes fora de Catalunya que s’identifiquin amb els principis de la pedagogia llibertària? Amb quines dificultats es troben? Quins debats els travessen? Quines crítiques reben? Quina importància i projecció tenen? Com s’organitzen? Abordarem aquestes qüestions a partir de l’experiència de la Rete d’Educazione Libertaria d’Itàlia (REL) i de la Xarxa per l’Educació Llibertària i l’Aprenentatge Vivencial de Grècia. Les membres de les xarxes de Grècia i Itàlia participaran en connexió online.
Sessió 7. Debat i tancament: Anarquisme i pedagogia llibertària avui: cap a on anem?
Amb Albert Torrent i Maria Ribera
Dimarts 26 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la
Tancarem el curs a través d’un debat entre els participants del curs i abordant la situació actual de l’anarquisme i la pedagogia. Com construir una societat llibertària des de l’educació? Es farà la valoració del curs i es promourà la realització de propostes de continuïtat de forma col·lectiva.
Participants
Albert Torrent
Coordinació
Albert Torrent, llicenciat en filosofia per la UB, doctor en educació i professor associat a la UdG amb un tesi sobre canvi educatiu, el seu camp d’estudi és la renovació pedagògica i, en concret, les aportacions i experiències de la pedagogia crítica i llibertària. Membre de La Pinya des de 2009, ha coordinat el llibre “La Pinya: història i reflexions d’un col·lectiu d’autogestió educativa” publicat a l’Editorial Descontrol.
Maria Ribera
Coordinació
mestra d’infantil a l’escola pública i doctora en educació, professora a la UVic. Ha estat membre del projecte d’acompanyament respectuós a la primera infància Follets del bosc i membre del col·lectiu impulsor de les Jornades de Pedagogies llibertàries. Membre activa de diferents moviments i col·lectius autònoms i de caire llibertari.
Valeria Giacomoni
Investigadora de la pedagogia llibertària i del seu desenvolupament, centra el seu interès en el vincle entre pedagogia i política en el passat i avui. Llicenciada en Filologia Hispànica, DEA en Història Contemporània, membre de l’Ateneu Enciclopèdic Popular. Al 2017 va publicar “Joan Puig Elías. Anarquisme, pedagogia i coherència” amb l’objectiu de recuperar la trajectòria pedagògica que des de Ferrer i Guàrdia porta a l’experiència revolucionària del 1936.
Maria Menegaki
Doctora en Antropologia Social i Cultural i llicenciada en Geografia, està interessada en la relació entre educació i canvi sociopolític. Després d’aprendre’n molt a través de l’etnografia escolar que va realitzar a Catalunya, ha tornat a Grècia amb l’objectiu de compartir allò après i convertir-ho en acció col·lectiva. Ha traduït el llibre “Aprendre Escoltant. Autonomia, educació i guerrilla a Kurdistán i Chiapas”, publicat per l’editorial autogestionada “Eutopia”.
Col·lectiu Arcàdia
Entre d’altres, format per Noemí Valero Caja, tècnica sociosanitària, mestra d’educació primària, especialista en neuroeducació i militant llibertària, i Joan Bardella Hernández, tècnic d’educació infantil, pedagog i militant llibertari. Tots dos fa vint anys que treballen per la consecució de l’Escola Arcàdia actualment ubicada a Can Batlló”.