Curs de Pedagogia llibertària 2026

Del 15 de gener al 26 de febrer de 2026

Inscripcions

Inscripció normal 85 €

Inscripció solidària 100€

Places becades a 0€ [consultar disponibilitat a: info@upa.cat]

 

Procés d’inscripció

1. Omple el formulari amb les teves dades

2. Ingresa la quantitat de la teva inscripció al número de compte corrent ES5330250011791400132658 (Caixa d’Enginyers)

2. Envia a info@upa.cat el justificant de l’ingrés, i procedirem a matricular-te en el curs.

Passat, present i futur de la pedagogia llibertària

L’activitat es planteja com un debat sobre les transformacions educatives actuals des d’una perspectiva crítica i a partir de les aportacions i experiències passades i actuals vinculades a la pedagogia llibertària. Es començarà per fer una presentació del pensament anarquista i el seu desplegament a Catalunya, a finals i principis del segle passat. Després s’analitzaran les experiències pedagògiques de Francesc Ferrer i Guàrdia i la xarxa d’escoles racionalistes, destacant les seves influencies en altres països. Es continuarà el curs amb l’explicació del que va significar el Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU), a l’any 1936, i les transformacions educatives i noves experiències dels anys 70. Per últim, es presentaran projectes educatius actuals que es vinculen al pensament llibertari i que aporten reflexions claus pel debat educatiu actual, travessat per l’hegemonia neoliberal i farcit d’actors, discursos i innovacions de dubtosos interessos.

Coordinació: Albert Torrent i Font, Maria Ribera. Col·lectiu La Pinya, Pedagogies llibertàries

Totes les sessions es realitzaran a la La Factoria Col.lectiva (Can Batlló) de 18 a 20h. Carrer de constitució 19, bloc 8 nau 54

Sessió 1. Presentació del curs / Educació i anarquisme al s. XIX i XX a Catalunya: de Ferrer i Guàrdia al CENU

Amb Albert Torrent i Valeria Giacomoni
Dijous 15 de gener de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Francesc Ferrer i Guàrdia fou el gran artífex de la pedagogia llibertària de principis de s. XX a Catalunya i una figura clau del pensament i moviment anarquista. L’Escola Moderna es va convertir en un referent internacional i el seu tancament i l’assassinat del seu fundador van impulsar encara més un moviment pedagògic que marcaria la història de l’educació a Catalunya durant el primer terç del s. XX. La creació del CENU culmina aquest moviment generalitzant uns principis educatius que subvertien un panorama escolar segregador, autoritari i dogmàtic en mans de l’església. En aquesta sessió abordarem la figura de Ferrer i Guàrdia, els principis pedagògics que defensava, les conseqüències de la seva proposta, i el sentit i la rellevància del CENU.

Sessió 2. Un recorregut per l’anarquisme al s. XX i XXI.

Amb Maria Ribera i Albert Torrent
Dijous 22 de gener de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Les idees i valors llibertaris teoritzats per Bakunin, Kropotkin, etc. van a arribar a Espanya el 1868 de la mà de Giuseppe Fanelli, un delegat de la I Internacional, i van arrelar amb força especialment a Catalunya durant el primer terç de s. XX. En aquesta sessió s’analitzaran les característiques i aspiracions d’aquest moviment, així com el seu desenvolupament i vigència durant la segona meitat del s. XX i XXI en tant que inspiradors de les propostes educatives que abordarem al llarg del curs.

Sessió 3. Experiències actuals a Catalunya: Arcàdia.

Amb Membres del col·lectiu Arcàdia
Dijous 29 de gener de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Tot i que les experiències dels anys 70 son poques i no tenen continuïtat, a principis dels anys 2000 un nou impuls de canvi educatiu reneix a Catalunya. Les successives reformes educatives de signe neoliberal dels anys noranta han sotmès l’escola a les formes més tradicionals fent despertar una nova voluntat per transformar el panorama educatiu. Després d’anys de formació i de vincles amb referents de la pedagogia llibertària europea, es crea a Can Batlló (Barcelona) un projecte vinculat als moviments socials, amb vocació transformadora i amb una clara identitat política: Arcàdia. Algunes de les persones impulsores explicaran el projecte des d’una perspectiva pràctica i dinàmica.

Sessió 4. Experiències actuals a Catalunya: Follets del bosc, Pedagogia del risc.

Amb membres de Follets del Bosc
Dijous 5 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Follets del bosc és un projecte educatiu situat al Baix Montseny que recull i actualitza les propostes d’escola de bosc nascudes a principis de s. XX a Europa i, en particular a Catalunya. Amb un enfocament comunitari i entenent la necessitat de construir l’ésser humà amb, des de i en la natura, Follets del Bosc desenvolupa una proposta certament única en el panorama educatiu de Catalunya amb comptades excepcions. La presentació d’aquest projecte i tot el que l’envolta per part d’algunes de les seves integrants, obrirà possibilitats per a re-imaginar el fenomen educatiu avui des d’una òptica pròpiament llibertària.

Sessió 5. Debat a partir de l’experiència de la Pinya recollida al llibre “La Pinya: història i reflexions d’un col·lectiu d’autogestió educativa”

Amb Albert Torrent
Dijous 12 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Enmig d’un incipient moviment heterogeni, sovint elitista, es crea al inici de 2000 a Barcelona un projecte vinculat als moviments socials, amb vocació transformadora i amb una clara identitat política: La Pinya. Després de 18 anys recull en un llibre la seva experiència amb la voluntat de compartir els aprenentatges, debats i reflexions que l’han configurat i que poden servir per a la creació i millora d’altres projectes. A partir de textos proposats per les coordinadores del curs i del llibre, es farà un debat i reflexió col·lectiva sobre educació actual des d’una perspectiva llibertària.

Sessió 6. Pedagogia llibertària i educació actual: un debat amb perspectiva internacional.

Amb Albert Torrent i Maria Menegaki
Dijous 19 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Hi ha projectes fora de Catalunya que s’identifiquin amb els principis de la pedagogia llibertària? Amb quines dificultats es troben? Quins debats els travessen? Quines crítiques reben? Quina importància i projecció tenen? Com s’organitzen? Abordarem aquestes qüestions a partir de l’experiència de la Rete d’Educazione Libertaria d’Itàlia (REL) i de la Xarxa per l’Educació Llibertària i l’Aprenentatge Vivencial de Grècia. Les membres de les xarxes de Grècia i Itàlia participaran en connexió online.

 

Sessió 7. Debat i tancament: Anarquisme i pedagogia llibertària avui: cap a on anem?

Amb Albert Torrent i Maria Ribera
Dimarts 26 de febrer de 2026 de 18h a 20h a la La Factoria Col·lectiva – Can Batlló

Tancarem el curs a través d’un debat entre els participants del curs i abordant la situació actual de l’anarquisme i la pedagogia. Com construir una societat llibertària des de l’educació? Es farà la valoració del curs i es promourà la realització de propostes de continuïtat de forma col·lectiva.

 

 

Participants

Albert Torrent

Coordinació

Albert Torrent, llicenciat en filosofia per la UB, doctor en educació i professor associat a la UdG amb un tesi sobre canvi educatiu, el seu camp d’estudi és la renovació pedagògica i, en concret, les aportacions i experiències de la pedagogia crítica i llibertària. Membre de La Pinya des de 2009, ha coordinat el llibre “La Pinya: història i reflexions d’un col·lectiu d’autogestió educativa” publicat a l’Editorial Descontrol.

Maria Ribera

Coordinació

mestra d’infantil a l’escola pública i doctora en educació, professora a la UVic. Ha estat membre del projecte d’acompanyament respectuós a la primera infància Follets del bosc i membre del col·lectiu impulsor de les Jornades de Pedagogies llibertàries. Membre activa de diferents moviments i col·lectius autònoms i de caire llibertari.

Valeria Giacomoni

Investigadora de la pedagogia llibertària i del seu desenvolupament, centra el seu interès en el vincle entre pedagogia i política en el passat i avui. Llicenciada en Filologia Hispànica, DEA en Història Contemporània, membre de l’Ateneu Enciclopèdic Popular. Al 2017 va publicar “Joan Puig Elías. Anarquisme, pedagogia i coherència” amb l’objectiu de recuperar la trajectòria pedagògica que des de Ferrer i Guàrdia porta a l’experiència revolucionària del 1936.

Maria Menegaki

Doctora en Antropologia Social i Cultural i llicenciada en Geografia, està interessada en la relació entre educació i canvi sociopolític. Després d’aprendre’n molt a través de l’etnografia escolar que va realitzar a Catalunya, ha tornat a Grècia amb l’objectiu de compartir allò après i convertir-ho en acció col·lectiva. Ha traduït el llibre “Aprendre Escoltant. Autonomia, educació i guerrilla a Kurdistán i Chiapas”, publicat per l’editorial autogestionada “Eutopia”.

Col·lectiu Arcàdia

Entre d’altres, format per Noemí Valero Caja, tècnica sociosanitària, mestra d’educació primària, especialista en neuroeducació i militant llibertària, i Joan Bardella Hernández, tècnic d’educació infantil, pedagog i militant llibertari. Tots dos fa vint anys que treballen per la consecució de l’Escola Arcàdia actualment ubicada a Can Batlló”.