El punt de partida cap a una universitat popular autogestionada

por | Oct 13, 2021 | 0 Comentarios

El plantejament de partida és senzill, en una primera fase generar un nou espai formatiu per propulsar l’autoorganització i l’autogestió del coneixement, amb la programació d’un itinerari de docència anual en forma de mòduls temàtics d’interès específics durant el curs 2021-2022. La idea és que aquest primer pas serveixi com a base de referència per assolir reptes més complexes en una segona fase: articular aliances estratègiques i fomentar la intercooperació amb projectes pedagògics i espais similars ja existents, tant per diversificar i enriquir l’oferta formativa, com, sobretot, per arribar a col·lectivitzar realment l’abast de l’experiència i assolir l’objectiu d’aconseguir erigir una universitat plural i en xarxa. 

La font d’inspiració inicial parteix de la rica i centenària tradició associativa de la Catalunya obrera, de l’esperit autodidacta de totes les institucions pedagògiques articulades en torn el lliurepensament i el racionalisme (escoles -infantils o d’adults-, ateneus, cooperatives, …). Però també de les experiències dels col·lectius de recerca i centres d’estudi de l’autonomia obrera que s’impulsaren aquí i arreu (Itàlia, França…), a la dècada de 1970; o encara, de l’exemple de les universitats populars indígenes d’Amèrica Llatina, i de totes aquelles universitats cooperatives del Món preocupades per generar espais d’aprenentatge dirigit a les classes subalternes, que no tenen garantit l’accés a una formació adient i a un coneixement especialitzat, i poder transformar així la seves formes de vida i d’organització social. 

El projecte pren igualment com a referència totes les nombroses iniciatives de formació actualment en marxa i que ja porten una trajectòria de funcionament des de diferents àmbits (economia social i solidària, sindicalisme combatiu, feminismes, lluites per l’habitatge, per la dignitat de les persones migrants, ecologisme, estudis del territori, sobirania tecnològica, àmbit cultural i artístic,…). 

El curs que comença

La UPA neix enguany des d’un afany constructiu i amb un caràcter experimental. Aquest primer curs només vol ser un inici per, poc a poc, efectivament generar un espai d’aprenentatge que pugui diversificar-se i augmentar la seva oferta lectiva, així com establir aliances amb projectes formatius afins. Per caminar cap aquest objectiu en els propers anys, ens resulta convenient començar per baix i directament amb l’organització d’un itinerari formatiu anual que constarà de 4 mòduls temàtics (Ecologia Política, Estudis Urbans, Feminismes, Decolonialitat/Antiracisme), amb la idea de que siguin mòduls independents i autònoms, però amb una metodologia compartida, una perspectiva qualitativa, una vocació pràctica i reflexiva, i una visió multidisciplinar dels temes a treballar.

La idea de partida és poder descentralitzar en un futur el programa educatiu, però enguany totes les sessions teòriques es desenvoluparan a la cooperativa La Comunal de Sants.